U bent hier

Van veld tot verpakking

Waarom zijn groenten gezond?

De cijfers over de groenteconsumptie in België bieden een deprimerend beeld. Volgens de aanbevelingen moeten we dagelijks minstens 300 g groenten eten. Uit de resultaten van de Belgische voedselconsumptiepeiling blijkt dat quasi niemand deze norm haalt. Om elke dag genoeg groenten te eten mogen we de ruime keuze aan producten diepvries, blik of glas niet vergeten. Met verwerkte groenten is het immers mogelijk om het hele jaar door gevarieerd te eten. De belangrijkste voedingsstoffen en hun gunstige effecten op de gezondheid

Vitamines  Wat doen ze en waar zitten ze in?
A
  • Antioxiderende werking (retinol of bètacaroteen) 
  • Goed voor de ogen en de huid
  • Wortelen, spinazie, allerlei koolsoorten, tuin- en waterkers 
B1, B2, B3,  B5, B6 
  • Zetten voedingsstoffen uit voedsel om in "brandstof" voor het lichaam
  • Peulvruchten, spinazie, asperges en bloemkool Foliumzuur
  • Nodig voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes
  • Belangrijk voor de preventie van neurologische aandoeningen bij foetussen
  • Alle groene groenten 

 

Waarom vertonen sommige kinderen een afkeer van nieuwe voedingsmiddelen?

Het is een natuurlijke afkeer van het nieuwe, die voortkomt uit de angst om iets onbekends te eten. Niet alle kinderen vertonen deze neofobie op het gebied van voedsel. Sommige hebben de gevoelige neus en mond van hun ouders geërfd. Het is aangetoond dat deze kinderen meer kans lopen om moeilijke eters te worden.

Nuttige brochures