U bent hier

Waarom groentjes eten?

Lekker en gezond

Waarom zijn groenten gezond?

Om geen tijd te verliezen gaan de groenten direct na de oogst naar het bedrijf.

Aanbevolen hoeveelheid groenten

Groenten zijn onmisbaar in een gezonde voeding en het is belangrijk om er voldoende van te eten.

De cijfers over de groenteconsumptie in België bieden een deprimerend beeld. Volgens de aanbevelingen moeten we dagelijks minstens 300 g groenten eten. Uit de resultaten van de Belgische voedselconsumptiepeiling blijkt dat quasi niemand deze norm haalt.
Om elke dag genoeg groenten te eten mogen we de ruime keuze aan producten diepvries, blik of glas niet vergeten. Met verwerkte groenten is het immers mogelijk om het hele jaar door gevarieerd te eten.

De belangrijkste voedingsstoffen en hun gunstige effecten op de gezondheid

Hoe kinderen meer groenten laten eten?

Gesprek met Nathalie Rigal, docente kinder- en ontwikkelingspsychologie aan de Université de Paris-X-Nanterre.

Waarom vertonen sommige kinderen een afkeer van nieuwe voedingsmiddelen?

Het is een natuurlijke afkeer van het nieuwe, die voortkomt uit de angst om iets onbekends te eten. Niet alle kinderen vertonen deze neofobie op het gebied van voedsel. Sommige hebben de gevoelige neus en mond van hun ouders geërfd. Het is aangetoond dat deze kinderen meer kans lopen om moeilijke eters te worden.

Hoe komt het dat ze voornamelijk groenten afwijzen?

Er bestaan verschillende theorieën om dit te verklaren. Allereerst hebben kinderen op zintuiglijk gebied een sterke aangeboren afkeer van bitter. Dit verklaart misschien waarom ze de wat meer bittere groenten vaak niet lusten (courgette, andijvie, spinazie en diverse koolsoorten). Hun voorkeur voor groenten als wortels of doperwtjes zou dan verklaard worden door de zoete smaak van deze groenten, waar ze van nature wel van houden. Het valt ook op dat kinderen vanaf ongeveer 2 jaar een voorkeur ontwikkelen voor voedingsmiddelen met een sterk verzadigende werking. Groenten bevatten echter maar weinig calorieën. Derde theorie : hoewel we in een wereld leven waar het voedsel veilig en gezond is, blijven we afstammelingen van de Cro-Magnons, die een gezond wantrouwen hadden tegen potentieel giftige planten. Deze angst van onze voorouders zou in ons onderbewustzijn kunnen voortleven. De laatste theorie ten slotte beweert dat kinderen beïnvloed worden door reclame, die een beter beeld schetst van bewerkte producten dan van ‘pure’ voedingsmiddelen.

Is deze afkeer van voorbijgaande aard?

Gelukkig wel. Het zijn vooral kinderen tussen de 3 en de 7 jaar die er last van hebben, daarna worden ze minder angstig. Dan hebben ze zich ook genoeg ontwikkeld om tegen hun moeder te kunnen zeggen: “Het ziet er niet lekker uit, maar ik wil het wel proberen.”

Hoe kunnen ze groenten toch leren waarderen?

Het beste is om ze de groenten eerst te laten leren kennen, door ze altijd in dezelfde vorm voor te zetten. Een kind heeft er behoefte aan om een visueel beeld van een voedingsmiddel aan een bepaalde smaak te koppelen. Daarna kun je wat meer afwisselen. Het is ook belangrijk om het kind zoveel mogelijk bij de voorbereiding en het koken te betrekken. Hij zal meer bereid zijn om te proeven wat hij zelf gekocht heeft (tijdens het boodschappen doen), wat hij aangeraakt, geroken en bereid heeft. Je kunt ook boter of room bij de groenten doen om het aantal calorieën te verhogen en de smaak en textuur te verzachten. Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat jonge kinderen gegratineerde bloemkool veel lekkerder vonden dan bloemkool in een salade.

Hoe kunnen groenten uit blik en diepvries helpen bij dit proces?

Het is een goed idee om basisproducten in huis te hebben, zoals wortelschijfjes uit de diepvries, die je samen met je kind in bijvoorbeeld een bechamelsaus verwerkt. Kant-en-klare sauzen of maaltijden zijn van goede kwaliteit en af en toe erg praktisch, maar ze ontnemen je de mogelijkheid om samen met je kind te koken.

Snel en Eenvoudig

Vele voordelen van verwerkte groenten

De bereiding en het gebruik van diepvries-, glas- en blikgroenten biedt verschillende belangrijke voordelen.

Snel en eenvoudig

Het bereiden van eten moet snel en gemakkelijk zijn. Verwerkte groenten bieden hier uitkomst. Het verwarmen van groenten uit blik of glas of het stomen, koken, roerbakken of bereiden in de magnetron van diepvriesgroenten vraagt slechts enkele minuten. Verwerkte groenten lenen zich ook heel goed voor het maken van salades.

Variatie in aanbod en bereiding

Van sperziebonen en spinazie, tot ratatouille en wokgroenten : het aanbod aan blik-, glas- en diepvriesgroenten is ruim en gevarieerd. Bovendien kunnen verwerkte groenten op tal van manieren worden bereid.

Geen afval bij consumptie

Een kilo verwerkte groenten betekent ook daadwerkelijk een kilo eetbare groenten. Groenten uit blik, glas en diepvries hoeven namelijk niet meer geschild of schoongemaakt te worden. Wat wordt gekocht kan ook worden gegeten.

Het hele jaar verkrijgbaar

Verwerkte groenten zijn het hele jaar door, in elk seizoen verkrijgbaar. (bv. erwtjes, spinazie, ...)

Oog voor het milieu

Verwerkte groenten worden onder zeer strenge eisen en op milieuvriendelijke wijze geteeld.

Veilig

Groenten in blik, glas of diepvries worden onder strikt hygiënische omstandigheden bereid en verpakt. Net als bij verse producten is het belangrijk dat consumenten zorgvuldig met hun levensmiddelen omgaan. Zo moet de inhoud van een geopend blik binnen 48 uur worden geconsumeerd. Bewaren (maximaal 48 uur) dient te gebeuren in een afgesloten bakje in de koelkast. Eenmaal ontdooid kunnen diepvriesgroenten niet meer opnieuw worden ingevroren en moeten ze binnen korte tijd worden geconsumeerd.

Veilig & milieuvriendelijk

Verwerkte groenten onder de loep

De methoden en technologieën waarmee de groenten van het veld in diepvries, blik of glas belanden zijn ronduit geavanceerd. Met alle positieve gevolgen voor behoud van smaak, structuur en voedingswaarden.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, bevatten groenten uit diepvries, blik en glas volop vitaminen, mineralen en andere stoffen. Net als vers bereide groenten leveren ze dus belangrijke voedingsstoffen voor je lichaam. Van veld tot verpakking werken telers en groenteverwerkers nauw samen. In elke fase van het verwerkingsproces worden strenge controles uitgevoerd.

Teelt en oogst

Iedere groente heeft een bepaald soort bodem en een bepaald seizoen en klimaat waarin het optimaal gedijt.

Op basis van deze factoren wordt het zaad geselecteerd. Met de grootste zorg worden zaden en kiemplantjes geselecteerd. Daarbij wordt rekening gehouden met onder andere de soort bodem en het klimaat. Tijdens de groei wordt de bodem regelmatig onderzocht om na te gaan of de groenten voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Op het juiste moment worden de groenten in ongeveer 2 uur met de modernste machines geoogst.

Het oogsten van de groenten gebeurt mechanisch met geavanceerde machines die in minder dan twee uur de eetbare delen van de planten plukken, maaien, snijden, sorteren, slaan of verzamelen. De landbouwer houdt een gegevensblad bij van de groente, waarmee het product kan worden getraceerd en waarop alle benodigde informatie staat die de teeltverantwoordelijke nodig heeft om de groente verder te kunnen verwerken : naam, landbouwkavel, geselecteerde kiemen, zaaidatum, irrigatieniveaus en de gebruikte methodes en producten voor bemesting en bewerking.

In de fabriek

Na het oogsten worden de groenten schoon geblazen, gewassen, geschild, schoongemaakt en vervolgens op maat gesorteerd. Daarna volgt het blancheren. Hierbij worden de groenten, afhankelijk van de soort, enkele seconden tot enkele minuten verhit. Tijdens dit proces worden kleur en belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamine C, zo goed mogelijk behouden. Het blancheren gebeurt met stoom of door onderdompeling in heet water.